همه مردم بر این واقعیت و حقیقت واقفند که دوچرخه ها میتوانند نسبت به اتومبیلها، به مراتب مثمرثمرتر و موثرتر باشند. دوچرخه ها ارزانند و دربرخی اوقات در شهرها، با درنظرگرفتن حجم ترافیک، حتی سریعتر از اتومبیلها حرکت میکند.
دوچرخهها با محیط زیست سازگارترند و همیشه وضعیت جسمانی و روحی صاحبان خو را در سلامت و ایمنی کامل قرار میدهند و در بسیاری از مواقع نیز وسیلهای دلخواه برای گشت زنی مسافران و گردشگران در طول سفرهایشان بوده و این امکان را برای آنها به وجود می آورد تا مقصدها و اماکن جدیدی را حین مسافرت و در مسیرهای خود کشف کنند.
از این رو شهرهای بسیاری در سراسر جهان همچون وین و لندن، به منظور حفظ سلامت شهر و کاهش آلودگی کربنی و صوتی و دلپذیر جلوه دادن جاذبههای گردشگری خود، اقدام به راه اندازی ایستگاههایی مخصوص،جهت کرایه دوچرخه کردهاند، تا به وسیله آن، علاقمندان، دوچرخهها را کرایه کرده و پس از انجام کارهای خود در نقطهای دیگر آنها را پس دهند.
امروزه،با افزایش جمعیت و آلودگیهای گوناگون، همگان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از دوچرخه دیگر یک تفریح نیست، بلکه یک نیاز است.
آنچه در ادامه میخوانیم، برگزیدهای از پنج شهر جهان است، که به وضوح، عملکرد به این شعار زیست محیطی را میتوان در آنها مشاهده کرد.
مونترال، کانادا:
به تازگی مقامات شهری مونترال، مبلغی معادل ۱۳۴ میلیون دلار برای ساخت و توسعه ایستگاههای دوچرخه سواری سرمایه گذاری کرده اند. بخشی از این طرح زیست محیطی، توسعه ایستگاههایی بوده که دوچرخهها را در این نقاط تحویل میدهند. در حال حاظر نزدیک به ۲۴۰۰ مسیر مخصوص دوچرخه سواری برای گردشگران و شهروندان وجود دارد که در برنامه آتی این شهر به آن افزوده خواهد شد.
از نقاط جالب توجه در خصوص شهر مونترال وجود زیر ساختهایی برای برقراری دوچرخه سواری میان شهری به نام بی کسی(Bixi) است که در تمام شمال آمریکا، تنها در این شهر وجود دارد و شامل بیش از پنج هزار دوچرخه و ۱۴۰۰ ایستگاه است.
کوریتیبا، برزیل:
شهر کوریتیبا، از جمله شهرهای جهان محسوب میشود که طراحی مسیرهای دوچرخه سواری در آن به نحو کاملا مطلوب و برنامه ریزی شدهای انجام شده است. با این وجود جای هیچگونه شگفتی نیست که به گفته خوانندگان مجله آمریکایی دیجست، این شهر به عنوان یکی از بهترین شهرهای برزیل برای زندگی کردن معرفی شده است.
مردم برزیل خود را پایبند و متعهد به استفاده از سوخت سبز دانسته اند و روشهای جایگزین متعددی را برای حمل و نقل خود در نظر گرفته اند از این رو جایزه شهر پایدار جهان در سال ۲۰۱۰ را به خود اختصاص داده اند.
بر اساس نظرسنجیهای به عمل آمده از گردشگران، زیرساخت های دوچرخه سواری در بهتربن شرایط خود در کوریتیبا به سر برده و دوچرخهها نیز به عنوان یک وسیله حمل ونقل شناخته شده و کاربردی دربین عموم مردم شهر دیده میشوند.
بوگوتا، کلمبیا:
بوگوتا از جمله شهرهایی است که تنها ۱۳درصد از کل جمعیت آن صاحب اتومبیل هستند از اینرو میتوان این اطمینان را داشت که همچون آمریکا و اروپا به منظور استفاده از دوچرخه به جای اتومبیل، نیازی به برگزاری کمپینها و یا دستههای اعتراض آمیز چند صد نفره نیست. به بیانی دیگر باید این چنین گفت که دوچرخه سواری به یک موضوع اساسی و مورد نیاز برای مردم مطرح شده است. بنابراین با اطمینان باید گفت که این شهر به یکی از شهرهای دوستدار دوچرخه تبدیل شده است.
کوپنهاگ، دانمارک:
دانمارک منظره و چشم اندازی کاملا صاف و هموار دارد که آنرا مستعد و مناسب دوچرخه سواری، هم برای گردشگرانی که درحال مسافرتند و هم برای شهروندانی که درحال انجام کار هستند، می سازد. براساس آمارهای رسمی، ۳۲ درصد از کل شهروندان کوپنهاگ به صورت منظم از دوچرخه جهت عزیمت به محل اشتغال خود استفاده میکنند.
این ویژگی باعث شده است که این شهر به صورت مداوم به عنوان یکی از شهرهای باکیفیت بالای زندگی مطرح شده و علاوه بر آن از جمله شهرهایی باشد که به نحوی مطلوب موارد مرتبط با رعایت اصول پاکیزگی محیط زیست در آن اجرا می گردد.
پس نباید تعجب کرد که دوچرخه ها در این شهر به صورت رایگان در اختیار مردم قرار میگیرند.
آمستردام، هلند:
هلند نیز همچون دانمارک، سرزمینی کاملا مسطح بوده و موقعیت و مکانی مناسب برای دوچرخه سواری شده است. هموار بودن سطح جغرافیایی هلند و به خصوص شهر آمستردام باعث شده است، دوچرخه سواری در آن حتی برای افرادی که از تعلیم و آموزش کم بهره برده اند، سهل و آسان صورت گیرد.
تقریبا ۴۰ درصد از کل جمعیت آمستردام را دوچرخه سواران تشکیل میدهند. قیمت کرایه دوچرخه در این شهر بسیار پایین بوده و برای گردشگران وشهروندان عادی یکسان است. این امر باعث شده است که بسیاری از گردشگران برای بازدید از کانالهای آب شهر، پارکها و موزهها، از دوچرخه به عنوان یک وسیله سبک، راحت، ارزان و سریع استفاده کنند.