تصور همه مسافرها از یک مسافرت هوایی خرید بلیت هواپیما، عبور از گیت پرواز، سوار شدن به هواپیما و در نتیجه بلند شدن از روی زمین تا نشستن در فرودگاه مقصد است. اما آیا تمام اتفاقات به همین منوال صورت میپذیرد. دیدهایم و میبینیم مشکلات و مصائب فراوانی را که در هنگان مسافرتهای هوایی گریبانگیر مسافران و شرکتهای هواپیمایی شدهاند.
شنیدهایم و میشونیم خبرهای گوناگونی از تاخیرهای چند ساعته و چند روزه پروازهایی که تحمل و حوصله را از مسافران ربودهاند. اما آیا تمام این مشکلات تصادفی است.
آنچه در ادامه خواهیم خواند بخش کوچکی از ناگفتهها و به گفتهای اسراری است که شرکتهای هوایی برای حفظ مسافران خود از ابراز آن سرباز میزنند. رازهایی که درصورت فاش شدن، شاید گروه قابل توجهی از مسافران هوایی را نسبت به این مقوله و این صنعت دلسرد کند. رازهایی که در دل میمانند تا صنعت هواپیمایی همچنان زنده بماند. آنچه که شرکتهای هواپیمایی به مشتریان خود نمیگویند.
به هواپیمای شلوغ ما خوش آمدید
صرف داشتن بلیت هواپیما و ارائه آن در فرودگاه به معنی آن نیست که شما موفق به سوار شدن در هواپیمای مورد نظر خود شدهاید. بیشتر خطوط هوایی که بیش از حد معمول بلیت میفروشند، مجبور به لغو بسیاری از بلیتها در دقایق آخر نیز میشوند. اما این شرکتها همیشه تعداد درستی از مسافران را اعلام نمیکنند و در این بین اگرچه صندلیهای خالی بسیار کمی نیز وجود داشته باشند، افراد کمی را میتوان دید که داوطلبانه پرواز خود را لغو میکنند.
در نتیجه تعداد مسافرانی که پروازهایشان بدون خواست و نظر آنها لغو میشود افزایش مییابد. براساس آمار سازمان حمل و نقل آمریکا، در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ شمار مسافرانی که بدین شکل پروازهای خود را از دست دادهاند به ۴۵ درصد رسیده که نشان میدهد خطوط هوایی به جای رفع این مشکل، آنرا به صورت یک روش و شیوه رسمی به کار میگیرند.
اما مسافرانی که ناخواسته از لیست خارج میشوند، لزوما به عنوان غرامتگیرندگان در نظر گرفته نمیشوند که این از هرچیز دیگری نامنصفانهتر است که در این میان اگر یک مسافر به دلیل تاخیر در پرواز نزدیک به یک ساعت دیر به مقصد خود برسد هیچ غرامتی را از سوی شرکت هواپیمایی دریافت نخواهد کرد ولی در صورت افزایش این مدت تاخیر بسته به میزان مبلغ بلیت خود میتواند تا سقف ۸۰۰ دلار از شرکت هواپیمایی مذکور غرامت دریافت کند.
مسیرهای گران قیمت منتخب شما ، ارزش کمی دارند
مسیرهای هوایی را میتوان به راحتی به دست آورد. میشود هزینه آنها را تنها توسط کارتهای اعتباری پرداخت و میتوان آنها را رهن یا اجاره کرد. خطوط هوایی متعددی وجود دارند که اقدام به انجام چنین کارهایی میکنند. برای مثال خطوط هوایی آمریکن ایرلاینز که با هزاران شرکت فعال خود از برنامه پروازهای متناوب استفاده کرده و به یک مرکز مهم پولی تبدیل شده است.
برخی از خطوط هوایی اما با کاهش هزینههایی اینچنین، به سمت به روزشدن و تجهیز خود به آنچه مشتریان میپسندند پیش میروند.
درصورت دریافت پول بیشتر ، پیشنهاد بهتری به شما ارائه میدهیم
خطوط هوایی ترجیح میدهند تا مسافران به صورت مستقیم پروازهای مسافرتی خود را از طریق آنها تثبیت کنند به همین خاطر در بیشتر موارد این مراکز، کدها و شمارههای ویژهای را در وبسایتهای خود ارائه میدهند. هدف از این کار حذف وبسایتهای واسطهای است که بخشی از هزینه خرید بلیت را جذب کرده و در نتیجه سود کافی را به خطوط هوایی نمیرسانند. چرا؟
معمولا خطوط هوایی کمیسیونهایی را به این وب سایتها برای فروش هریک از بلیتهای خود پرداخت میکنند، مبالغی که علاقه بسیار اندکی به پرداخت آن دارند. در سیستم خرید بلیت به وسیله سایتهای واسطه،مشتریان باید هر بهایی را که اینگونه سایتها برای پروازهای مورد نظر ارائه میدهند، پرداخت کنند در حالی که با مراجعه به سایت اختصاصی شرکتهای هواپیمایی، هزینهای کمتر داشته و خرید مطمئنتر و سودآوری را انجام خواهند داد. از سوی دیگر مسافران میتوانند با خرید از دو شرکت هواپیمایی مختلف برای هریک از پروازهای خود، مبلغ کمتری نیز پرداخت کنند. شیوهای که معمولا اکثر مسافران از آن اطلاع چندانی ندارند.
ما علاقه زیادی به مبالغ اضافی داریم
مبالغ قابل ملاحظهای از پولهایی که مسافران برای خرید یک بلیت پرداخت میکنند، پوششی است بر هزینههایی اضافی که غالبا در مراحل پایانی فرآیند ثبت نام، زمانی که خریداران دیگر تمایلی به تغییر نظر خود ندارند اضافه میشود. به همین خاطر میتوان گفت، بلیتها به مراتب ارزانتر از مقداری هستند که برای آنها پرداخت میشود.
معمولا بیشتر هزینهها، مربوط به بررسی ساکها است. برای مثال شرکت هوایی یونایتد آمریکا هزینهای ۲۳ تا ۲۵ دلاری را برای بازرسی اولیه ساک در فرودگاه دریافت میکند که ایم بلغ برای بازرسی دوم، ۳۲ تا ۳۵ دلار میشود. پروازهای متناوب نیز که به نوعی پروازهای رایگان ارائه میدهند هزینههای اضاغی دریافت میکنند.
هواپیماهای ما سفر گران و ملالتآوری را ارائه میدهند
معمولا هواپیماهای قدیمی و کهنه هم در درجه کیفیتی متعادل نگهداری میشوند اما کم و بیش خبرهایی از تاخیرات چند ساعته این گونههواپیماها به دلیل مشکلات فنی عدیدهای که به واسطه مستهلک شدن آن به وجود میآیند میشنویم. علاوه بر از آن مصرف سوخت بالای این هواپیماها هزینهای اضافی را بر دوش مشتریان و مسافران تحمیل میکند. اما آنچه بیش از هرچیز دیگر به چشم میخورد بی توجهی شرکتهای هواپیمایی در به روز کردن هواپیماها است. زیرا این پرندگان آهنی غولپیکر علاوه بر جای کم، امکانات تفریحی و سرگرمکننده اندکی داشته و پذیرایی در آن نیز در نامناسبترین نوع ممکن صورت میپذیرد.
اما روسای شرکتهای هواپیمایی نظر دیگری دارند. به گفته آنها : هواپیماهایی با عمر بیش از ۳۰ سال سوخت بیشتری مصرف میکنند ولی آن دسته از هواپیماهایی که در یک دهه گذشته ساخته شدهاند، مصرف کمتری دارند. به همین خاطر برخی از شرکتها با اضافه کردن سیستمهای ایرودینامیک به هواپیماهای قدیمیتر از مصرف سوخت آنها کاسته اند.
از سویی دیگر به اعتقاد این گروه از فعالان صنعت هوانوردی، تصور کوچک بودن هواپیماهای قدیمی نسبت به نمونههای جدیدشان، اشتباه بوده و همچنین نحوه پذیرایی نیز هیچگونه ارتباطی به عمر هواپیماها ندارد. زیرا وعدههای غذایی حتی در برخی هواپیماهای جدید نیز کاهش یافته است.